دعای روز دهم ماه رمضان/ حد توکل در حدیث نبوی
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۱۳۵
در فراز اول دعای روز دهم ماه مبارک رمضان، از خداوند درخواست داریم که ما را در جرگۀ اهل توکل قرار دهد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان سه درخواست از خداوند داریم: قرار گرفتن در جرگۀ اهل توکل، قرارگیری در صف رستگاران و نیز قرار گرفتن در بین مقربان درگاه خداوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در فراز اول این دعا از خداوند درخواست داریم که ما را در جرگۀ اهل توکل قرار دهد. در توضیح این فراز از دعا این روایت نبوی جای دقت دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله (در مقام معلم) از جبرئیل علیهالسلام (در مقام شاگرد) پرسید: توکل به خداوند عزّ و جلّ چیست؟ او در جواب گفت «الْعِلْمُ بِانَّ الْمَخْلُوقَ لایضُرُّ وَ لا ینْفَعُ وَ لا یعْطی وَ لا یمْنَعُ، وَ اسْتِعْمالِ الْیأس مِنَ الْخَلْقِ، فَاذا کانَ الْعَبْدُ کذلِک لَمْ یعْمَلْ لِاحَدٍ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یرْجِ و لم یخَفْ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یطْمَعْ فی احَدٍ سِوَی اللَّهِ، فَهذا هُوَ التَّوَکلُ.» به این معنا که توکل یعنی دانستن اینکه مخلوق ضرر و نفعی ندارد، نه میبخشد و نه توان منع از آن را داراست. و نیز از آنچه که نزد مردم است مأیوس باشد. اگر چنین شد، بنده برای غیر خدا عملی انجام نمیدهد و به غیر او امید نداشته و از غیر او هراسی ندارد و به کسی غیر از خداوند طمع ندارد و این همان توکل است.»
یا اینکه ابوبصیر میگوید امام صادق (ع) میگوید چیزی نیست مگر اینکه تعریفی دارد، عرض کردم: حدود و تعریف توکل چیست؟ فرمود: یقین. عرض کردم تعریف یقین چیست؟ فرمود: از چیزی غیر خداوند نهراسی. لَیسَ شَی ءٌ الّا وَ لَهُ حدٌّ، قال: قلت: جُعِلْتُ فِداک فَما حَدُّ التَّوُکلِّ؟ قال: الیقینُ، قلت: فَما حَدُّ الیقینِ؟ قال: الّا تَخافَ مَعَ اللَّهِ شیئاً. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص: 57)
حدیث | بشارت خداوند به روزهداران در هنگام افطارانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانهها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به رسانهها گفت: رسانهها بر ترویج احادیث اهل بیت (ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند، زیرا رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام آن بزرگان نقشآفرین باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در بین امامان ما امام صادق (ع) به عنوان شیخ الائمه شناخته میشود، زیرا مطابق آنچه مشهور است، ایشان در سن 65 سالگی توسط ایادی منصور دوانیقی با زهر به شهادت رسیدند و تقریباً یکی از طولانیترین زمانها فرصت طلایی امامت حضرت به مدت حدود 30 سال بود.
استاد حوزه علمیه از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوران امامت امام صادق (ع) یاد کرد و گفت: نابسامانیهای سیاسی و انتقال قدرت از امویان به عباسیان، مسئله تعدد مذاهب فقهی، انحرافات فکری و گسترش فساد و اباحیگری از عواملی بود که در آن زمان وجود داشت.
او از دو اقدام مهم امام در آن شرایط یاد کرد و گفت: آن حضرت از یک سو سرمایهگذاری برای تربیت نخبگان انجام دادند تا اینها بتوانند جامعه را با فرهنگ نورانی اهل بیت (ع) آشنا کنند و از سوی دیگر به تربیت در سطح عمومی جامعه پرداختند که این نکته باید برای جامعه امروز ما نیز جنبه الگویی داشته باشد. خود امام(ع) و شاگردان حضرت در رابطه با تربیت انسانهای شایسته در سطح عموم اقدام کردند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به فضای سنگین در دوران پیش از امامت امام صادق (ع) اشاره کرد و ادامه داد: قبل از این دوران، دشمنان فضای سنگینی در جامعه ایجاد کرده بودند به گونهای که ائمه ما نمیتوانستند در آن فضا به نشر احکام دین بپردازند. ولی این فرصت طلایی هم برای امام باقر (ع) به وجود آمد و هم برای امام صادق (ع)، لذا اکثر روایات ما تحت عنوان «قال الباقر» و «قال الصادق» است.
ضرورت تلاش جمعی دستگاهها برای ادای حق مساجد
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خطاب به رسانهها گفت: رسانهها روی ترویج این احادیث سرمایهگذاری بیشتری کنند. رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت (ع) نقشآفرین باشد.
استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود به تبیین حدیثی از وجود نورانی امام صادق (ع) پرداخت و گفت: حضرت میفرماید «مَعاشِرِ الشّیعَةِ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ.» یعنی ای جمعیت ارزشمند شیعه! حرمت ما اهل بیت را پاس بدارید و مایه زینت و آبروی ما باشید و طوری رفتار نکنید که باعث شرمندگی ما به عنوان پیشوایان شما بشود. با ادبیات خوب با مردم حرف بزنید و از ادبیات فاخر استفاده کنید. هم حرف خوب بزنید و هم خوب حرف بزنید، زبان خود را از حرفهای بیهوده کنترل کنید.
او خاطرنشان کرد: کلمات اهل بیت(ع) منحصر به یک زمان نیست و ما نیز امروز مخاطب این کلام هستیم. همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند باید زبان خود را حفظ کنند. اول فکر کنند بعد سخن بگویند. انسان عاقل اول میاندیشد بعد سخن میگوید اما نادان اول سخن میگوید و بعد میاندیشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ایده رهبر معظم انقلاب در کتاب «انسان 250 ساله» پرداخت و اظهار داشت: استراتژی اهل بیت علیهم السلام در طول زمان بر یک اساس و هدف شکل گرفته است و آن هدف ثابت، هدایت جامعه بشری است. من توصیه میکنم که این کتاب را مطالعه کنید.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود به تبیین برخی مصادیق رفتارهای امام صادق (ع) در مواجهه با مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اعتقادی و اخلاقی پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت شیوه پاسخدهی به شبهات، تصریح کرد: پاسخ به شبهه گاهی نیاز به مبانی فلسفی ندارد و شیوه پاسخ به شبهه از اهمیت بالاتری برخوردار است.
انتهای پیام/